THE USE OF AUDIO VISUAL MEDIA IN THE SUBJECT OF BASIC KNOWLEDGE OF MECHANICAL ENGINEERING IN CLASS X SMK NEGERI 5 PADANG

  • Fikri Fadillah Universitas Negeri Padang
  • Refdinal Refdinal Universitas Negeri Padang
  • Delima Yanti Sari Universitas Negeri Padang
  • Fiki Efendi Universitas Negeri Padang
Keywords: Social Media, Audio Visual, Basic Knowledge Mechanical Engineering

Abstract

Social media is widely used in education for various learning activities, such as searching for educational materials, using it as a tool, giving assignments, participating in discussion forums, and many more. Optimizing learning outcomes is the goal of using social media in the classroom. Online communities, bloggers, social media, wikis, forums and virtual worlds are examples of social media platforms where users can interact, share and create content easily. This study aims to introduce social media as a teaching aid in the subject of basic knowledge of mechanical engineering (PDTM), Department of Machining Engineering Class X, State Vocational High School 5 Padang. A total of 32 class x students Department of Mechanical Engineering participated in the study January-June 2023/2024 school year. The results showed an increase from pre test to post test. In the pre-test value obtained a value of 74.422 and the post-test learning outcomes were 79.79, this. This proves that, there is a difference between learning outcomes that use audio visual media and do not use audio visual media at State Vocational High School 5 Padang.

 

References

Akbar, A. (2018). "Efektifitas YouTube Sebagai Media Penyebaran Informasi" (Studi Pada Serambi on TV). Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.

Ambiyar, A. (2013). Implementasi Evaluasi Formatif pada Mata Diklat Gambar dan Mata Diklat Produktif Pengetahuan Dasar Teknik Mesin (PDTM) di SMK Negeri 1 Padang.

Ariani, M., Zulhawati, Z., Haryani, H., Zani, B. N., Husnita, L., Firmansyah, M. B., Karuru, P., & Hamsiah, A. (2023). "Penerapan Media Pembelajaran Era Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Arianto, B. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Drone Emprit Academic dalam Menganalisis Opini Publik di Media Sosial. Journal of Social Politics and Governance (JSPG), 2(2), 177–191.

Fricticarani, A., Hayati, A., Ramdani, R., Hoirunisa, I., & Rosdalina, G. M. (2023). Strategi pendidikan untuk sukses di era teknologi 5.0. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(1), 56–68."

Hermanto, B. (2020). "Perekayasaan sistem pendidikan nasional untuk mencerdaskan kehidupan bangsa"/ Foundasia, 11(2), 52–59."

https://doi.org/10.21831/foundasia.v11i2.26933

Jabbar, M. A., Kahar, F., & Wahyudin, W. (2022). "Penggunaan Media YouTube dalam Meningkatkan Keterampilan Mendengar Bahasa Arab Kelas X MA Al-Ikhlas Labunti Raha Sulawesi Tenggara". Education and Learning Journal, 3(2), 108–116.

Jannah, F.(2013). "Pendidikan seumur hidup dan implikasinya". Dinamika Ilmu, 13(1), 1–16.

Kurniawan, R., & Parnawi, A. (2023). Manfaat literasi untuk meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 184–195.

Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A(2021). "Pengaruh teknologi dalam dunia pendidikan". Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100.

Qadri, M. (2020). "Pengaruh media sosial dalam membangun opini publik". Qaumiyyah: Jurnal Hukum Tata Negara, 1(1), 49–63.

Rafiq, A. (2020). Dampak media sosial terhadap perubahan sosial suatu masyarakat. Global Komunika: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 3(1), 18–29.

"Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, (2003)".

Sihombing, S., Sirait, J. R., & Simatupang, L(2023). "Pengaruh Pemanfaatan Media Sosial You tube Terhadap Minat Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Negeri 11 Pematang Siantar Tahun Ajaran 2022/2023". Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian, Dan Inovasi, 3(6).

Sugiyono(2019)."Metode Penelitian Pendidikan". Alfabeta.

Suharsimi, A(2019). "Prosedur penelitian suatu pendekatan". Rineka Cipta.

Suryaman, M. (2020). "Orientasi pengembangan kurikulum merdeka belajar". Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra, 13–28…

Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). "Implikasi Masyarakat Ekonomi Asean (MEA) Bagi Pemberdayaan Bimbingan dan Konseling dalam Mengembangkan Kompetensi Konselor". Jurnal Tahsinia, 2(1), 67–77…

Wekke, I. S., & Astuti, R. W(2017). Kurikulum 2013 di Madrasah Ibtidaiyah : "Implementasi di Wilayah Minoritas Muslim". Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 2(1), 33–39...

Wiguna, A., Syafrudie, H. A., & Sugandi, R. M. (n.d.). Metode Pembelajaran Pair Programming Sebagai Solusi Pembentukan Kompetensi Pemrograman Siswa SMK Paket Keahlian Rekayasa Perangkat Lunak di Kota Malang. Sudjimat, DA, Dkk., 154.

Submitted

2024-07-27
Accepted
2024-08-05
Published
2024-11-30
How to Cite
[1]
F. Fadillah, R. Refdinal, D. Sari, and F. Efendi, “THE USE OF AUDIO VISUAL MEDIA IN THE SUBJECT OF BASIC KNOWLEDGE OF MECHANICAL ENGINEERING IN CLASS X SMK NEGERI 5 PADANG”, Vomek, vol. 6, no. 4, Nov. 2024.