Making Learning Media On The Element Of Estimating The Cost Of Construction And Housing Work At SMK Negeri 2 Solok City
Abstract
This research is based on the lack of variation in the learning media used by students in the learning process on the element of estimating the cost of construction and housing work, students have difficulty understanding the material for calculating the volume of work, there is no variety of learning media based on audio visual videos, and the learning methods used have not been able to overcome the difficulties of students. To overcome the existing problems, an audio-visual video-based learning media was developed with the help of sketchup software and wondershare filmora on the work volume calculation material. The purpose of this research is to develop a valid and practical audio-visual video-based learning media product. This type of research is Research and Development (R&D) with a 4D development model. Then after being declared valid, a product practicality test was carried out by 12 students of class XI of TKP. The final result of the validation of the material expert obtained a score of 0.82 with the category "very valid" and the final result of the validation of the media expert obtained a value of 0.80 with the category "valid". The final result of the student practicality test obtained a score of 86% in the category of "very practical". Based on the results obtained, it can be concluded that the video-audio visual based learning media on the work volume calculation material developed is valid and practical for use by students of class XI of TKP at SMK Negeri 2 Solok City.
References
LAdila, Z. R., & Suryanto HS, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran 3D Sketchup Pada Mata Pelajaran Estimasi Biaya Konstruksi di SMK Negeri 1 Tuban. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 8(2), 1–11.
Ahmad, R. N. (2020). Kelayakan Media 3D Sketchup dan Perangkat Pembelajaran Pada Mata Materi Detail Penulangan Balok dan Kolom. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 06(01).
Aiken, L. R. (1985). Three Coeffiecients For Analyzing The Reliability And Validity Of Ratings. Educational And Psychological Measurement, 45.
Anggraeni, Y., Arifin, Z., Kurniawan, D., & Wahyuningsih, T. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Menggunakan Software Wondershare Filmora Pada Pelajaran Matematika Materi Nilai Mutlak Kelas X Di Sekolah Menengah Kejuruan Pada Masa Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan Madrasah, 4(1), 80–90.
Arikunto, S. (2011). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta 2011. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=217760
Badriah, S., & Suryanto HS, M. (2021). Kelayakan Perangkat Pembelajaran Dengan Media Animasi Sketchuppada Perhitungan Volume Dan Bahan Pekerjaan Kolom Di Smkn 1 Mojokerto. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan (JKPTB), 7(2), 1–11.
Badroni, M., & Suryanto HS, M. (2023). Pengembangan Media Sketchup Berbasis Animasi Menggunakan Model Pembelajaran Bleandid Learning Pada Mata Pelajaran Estimasi Biaya Konstruksi Kelas XI DPIB SMKN 3 Jombang. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, Vol 9(1), 99–107.
Bouato, Y., Lihawa, F., & Rusiyah, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe Yang Diintegrasikan Dengan Wondershare Filmora Pada Mata Pelajaran Geografi Materi Mitigasi Bencana Alam. Jambura Geo Education Journal, 1(2), 71–79.
Dita, P. (2022). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Early Childhood Islamic Education Journal, 3(01), 73–85.
Febliza, A., & Afdhal, Z. (2015). Media Pembelajaran dan Teknologi Informasi Komunikasi. Pekanbaru: Adafa Grafika.
Huda, M. F., & Suryaman, H. (2022). Validitas Perangkat Pembelajaran Berbantuan Media Pembelajaran Software Sketchup Pada Mata Pelajaran Estimasi Biaya Konstruksi. JKPTB : Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 08(02), 01–09.
Marthania, A. A., Agus, G., & Prawira Adistana, Y. (2023). Kelayakan Perangkat dan Media Pembelajaran Video Tutorial. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan (JKPTB), 9(1).
Nurfitriyani, S. A. (2022). Penerapan Video Pembelajaran Cara Menghitung Volume Pekerjaan Konstruksi Bangunan Gedung. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 7(1), 40–50.
Purwanto, N. (2012). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=647732
Retnawati, H. (2016). Validitas Reliabilitas & Karakteristik Butir. Yogyakarta: Parama Publishing.
Risali, H., Zulfah, Z., & Rizki, L. M. (2023). Validitas Instrumen Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbasis Software Wondershare Filmora Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Materi Penyajian Didik Kelas VII SMP/MTs. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 1(4), 210–218.
Saufiannor, M., Mansur, H., & Mastur, M. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Wondershare Filmora Pada Mata Pelajaran Bisnis Online Materi Website Pemasaran dengan Perangkat Mobile. Journal of Instructional Technology, 3(2), 97–104.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1543971
Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Washington DC: National Center For Improvement Educational System.
UU RI NO. 20 TAHUN 2003. (2003). Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wulandari, E. O. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Video Audio Visual Pada Mata Kuliah dan Pemindahan Tanah Mekanis. Universitas Negeri Padang.
Submitted
Copyright (c) 2025 Jurnal Vokasi Mekanika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.