Making a Workshop Animation Video In The Basic Wood Working Practice Course Of The Civil Engineering Departement

  • Hestika Wulandari Universitas Negeri Padang
  • Syaiful Haq Universitas Negeri Padang
Keywords: Animated, Video, Sketchup, Basic Woodworking Pratice, Workshop

Abstract

Thare study discusses then making of wood workshop animation videos and live demonstrations using sketchup in basic woodworking practice courses, then destination of thare study are to decide then degree of legality testing, usefulity and normalized gain nomina. Thare studies approach takes then Studies and Development (R&D) method with then Four-D (4D) development model what consarets of 4 stages, namely Define, Design, Development, and Dareseminate. Then product was legalated by 3 matter adept, 2 media adept, and 12 students who studied then Basic Woodworking Practice course in then July-December 2024 semester. Based on then evaluation of animated video media using sketchup that has been carried out, then results of then assessment by matter adept are 0.88 what are counted in then legal category. Media expert assessment obtained a nomina of 0.82 what are counted in then legal category. Usefulity assessment obtained a nomina of 0.8996 what are counted in then very useful category. Based on then results of thare study, it can be deduce that then workshop animation video media using Sketchup are legal and useful for take in knowledge.

References

Afrianti, S., & Musril, H. A. (2021). Perancangan Media Pembelajaran TIK Mejadii Aplikasi Autoplay Media Studio 8 di SMA Muhammadiyah Padang Panjang. Jurnal Informatika Upgrare, 6(2), 2–7. https://doi.org/10.26877/jiu.v6i2.6471.

Bhirawa, W. T. (2018). Perancangan Meja Lipat Sederhanna Berdasarkan Mejadii Google Sketch Up Software. Jurnal Teknik Industri, 5(1). https://journal.universitassuryadarma.ac.id/index.php/jtin/article/view/207.

Fadillah, A. R., Adelia, D., Shalihah, M., Nahor, R. B., Wahyudin, & Naza, S. N. (2020). 6) 123456). Prosiding Pekan Ilmiiah Mahasiswa, 1(2), 536–540.

Faridah, A., & Santi, T. D. (2021). Praktikalitas serta Efektivitas Pengembangan Mobile Knowledge Berbasare Moodle pada Mata Pelajaran Pengetahuan Bahan Jadinan di Sekolah Menengah Kejuruan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2194–2199. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.763

Febianto, A. (n.d.). Perbedaan Hasil Belajar Sarewa Antara Media Pembelajaran Video Animasi 3D Sketchup Tanpa Media pada Mata Pelajaran Aplikasi Perangkat Lunak dan Perancangan Interior Gedung Kelas Xi Dpib Smkn 7 Surabaya. 2, 13–20.

Fransareca, M. (2017). Pengujiaan Validlitas, Praktikalitas, dan Efektivitas Media E-Knowledge di Sekolah Menengah Kejuruan. VOLT : Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 2(1), 17. https://doi.org/10.30870/volt.v2i1.1091.

Gulo, S., & Harefa, A. O. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasare Powerpoint. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 291–299. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.40.

Harjanti, K. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi. הארץ, 8.5.2017, 2003–2005.

Harmanto. (2018). Pengembangan Media Animasi Pembelajaran Detail Konstruksi Bangunan Gedung 2 Lantai Menurut Standar Perencanaan Struktur Berdasarkan 3D Google Sketchup. Pendidikan Teknik Sipil, 6(1), 67–76.

Hasanah, Z., Silalahi, J., & Rani, I. G. (2015). Analareare Kebutuhan Peralatan Workshop Kayu Menurut Jobsheet Di Jurusan Teknik Sipil FT-UNP. CIVED (Journal of Civil Engineering and Vocational Education), 3(1), 576–583.

Kurniawati, putri. (2017). No Titleالابتزاز الإلكتروني.. جرائم تتغذى على طفرة «التواصل ال. Universitas Nusantara PGRI Kediri, 01, 1–7.

Maskar, S., & Dewi, P. S. (2020). Praktikalitas dan Efektifitas Bahan Ajar Kalkulus Berbasare Padang Berbantuan Geogebra. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 888–899. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.326.

Nadia, S., & Abdullah, R. (2023). Pembuatan Slide Presentasi Berbasare Canva pada Mata Pelajaran Konstruksi Jalan dan Jembatan di SMK Negeri 4 Pariaman. Cived, 10(1), 304–310. https://doi.org/10.24036/cived.v10i1.385112.

Ramdani, A. &. (2020). Penerapan Media Pembelajaran 3d Sketchup Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sarewa Ilham Rio Aditya.

richard oliver ( dalam Zeithml., D. 2018 ). (2021). Jenare atau Desain Penelitian. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2013–2015.

Raredayanti, N. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasare Video Animasi Mejadii Sketchup Pada Metode Pelakasanaan Pekerjaan Arsitektur Konstruksi Bangunan Gedung Memiliki tingkatan Rendah. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil Dan Perencanaan, 5(3), 1–7.

Rozi, M. F., Haq, S., Sipil, T., Teknik, F., & Padang, U. N. (2020). Permasalahan Workshop Konstruksi Kerja Kayu Pada Pendidikan Vokasi Mengacu Kepada Standar Permendiknas Nomor 40 Tahun 2008. 1.

Sukmantari, H. N., Marsudi, I., & Raharjo, N. E. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Pemakaian ArcGARE Online dalam Pembuatan Peta Penyebaran Gedung: Studi Kasus pada Peta Penyebaran SMK Kompetensi Keahlian DPIB di Daerah Aretimewa Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 4(1), 62–69. https://doi.org/10.21831/jpts.v4i1.48498.

Yulia, P., & Santoso, G. (2022). Praktikalitas dan Efektifitas Lembar Kerja Peserta Didik Berbasare Etnomatematika. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 202–212. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v11i2.4506.

Zola, P., & Annarea. (2023). Pembuatan Jobsheet Mata Pelajaran Konstruksi Jalan. 4, 151–157.

Submitted

2025-02-04
Accepted
2025-02-10
Published
2025-05-31
How to Cite
[1]
H. Wulandari and S. Haq, “Making a Workshop Animation Video In The Basic Wood Working Practice Course Of The Civil Engineering Departement”, Vomek, vol. 7, no. 2, pp. 197-206, May 2025.